tisdag 14 oktober 2008

SJ - håller sitt egna mått

Det var katastrof idag på stationen i Uppsala. Endast två spår fungerade. Alla tåg var i princip försenade och tavlan med ankommande och avgående tåg visade inte vilket spår tågen skulle gå ifrån. I och med att Uppsala inte har några viadukter eller tunnlar över/under spåren måste man även vänta när ett tåg kommer in för att passera spåren. Det var packat med folk som virra runt. Bommarna gick ner trots att inget tåg kom och resenärer blev lika försenade som tågen.
Som tur är vågar jag fråga folk vart de ska så jag kom fram till vilket av de försenat ankommande tågen jag skulle ta.
Problemet var bara att tåget kom in på en förkort perrong. Tågets dörrar öppnades och jag fick hoppa en meter för att komma in i rätt vagn.
Det komiska i det hela var de personer som titta ut genom de öppna dörrarna i de vagnar som inte nådde perrongen. De såg förvånade, förvirrade och arga ut. Vissa hoppade ner och gick bredvid spåret medan andra började traska i tåget. Jag fnissade gott åt händelsen nästan hela vägen till Flemingsberg.

foto på sj-tåg - SJ som fortfarande inte har insett att det snöar i Sverige

Inga kommentarer: