måndag 24 november 2008

Barnen som inte hade något att göra

Alkoholpolitiken diskuterades i Halal-tv. På ett plan håller jag med liberalen om att åldersgränsen är ett hyckleri Jag får rösta om landets framtid, jag får gifta mig, men nej jag kan inte köpa champagne till mitt eget bröllop. Åldersgränserna i Sverige kräver ett eget inlägg.
Alkoholkonsumtionen tror jag hänger ihop med kulturen. Vad människor har för relation till alkoholen. I Sverige super vi oss fulla medan i Frankrike sippar de på fina viner, om jag ska vara riktigt fördomsfull. Självklart är även detta olika inom Sveriges gränser, och säkert Frankrikes också. Det är därför det blir problem och diskussioner. Om alla trivdes med att supa sig fulla på lördagar skulle ingen klaga. Om alla alltid ska vara nöjda måste lagstiftningen förbjuda kulturer och åsikter, det funkar ju inte.
Jag har jobbat under så kallade "fyllerusher" och visst kan fulla människor vara obehagliga men det kan ju fjortisar också vara.
Ska jag ens diskutera hälsodelen av problemet? Det kostar onödiga pengar, men när ska människan ta eget ansvar för sina handlingar?

Inga kommentarer: