lördag 29 november 2008

Ingen bojkottar mig


Den här omröstningen på unt.se på ett sätt skrämmande. Att faktiskt 40 procent, av dem deltagande, anser att man har rätt att prata med vem man vill.
Anledningen till diskussionen är att en lokalpolitiker inte vill uttala sig till en journalist på UNT. För att journalisten tidigare har avslöjat uppgifter om denne man. Politikern avsäger sig inte att kommentera andra UNT journalister.
Jag tycker inte att man som offentlig person har rätt att bestämma vem man vill prata med eller inte. Antingen uttalar man sig eller inte. "Nej jag vill inte att Janne Josefsson ska intervjua mig, jag tycker att den söta lilla pojken på ungdomsredaktionen ska ringa mig". Ni hör själva hur fånigt det låter och vad det kan bidra till.
De enda fallen jag kan tänka mig att tillåta detta är i fråga om privatpersoner och om journalisten tidigare har felciterat eller blivit dömd för förtal om person i fråga.
Det positiva är att 44 procent tycker att man ska klara av att alltid bli granskad.

Inga kommentarer: