tisdag 16 december 2008

Botten var nådd

"The arrival of Titanic must make headlines" "We can make the
morning press"
.

Journalistiken var alltså en del av, enligt filmen i alla fall, Titanickatastrofen. Orkar faktiskt inte verifiera denna fakta.
Jag har upptäckt en ny sak med filmen Titanic som jag tidigare inte har märkt. Antagligen har jag varit förblindad av den syn jag hade när jag först såg den i 11 eller 12 års åldern. Men det finns väldigt många scener där verkliga människor omnämns och nästan hånas av societeten, inte av Rose så klart, hon uppskattar dessa.
Freud och Monet är några av dessa människor.
Alla som har sett filmen minns väl den "nyrika" kvinnan med kraftig benstomme vid namn Molly Brown, som har en väldigt intressant historia (läs länken). Det var antagligen härifrån som de fick halsbands-storyn.
Jag antar att det här bara är början. Någon gång ska jag nog analysera denna film.

Inga kommentarer: