måndag 26 januari 2009

Religion och kön

Har ägnat en del av morgonen med att inte vilja gå upp ur sängen och drömma om hur ett liv utan måsten skulle te sig. Andra delen av morgonen har jag läst. Nu i efterhand minns jag inte direkt vad jag har läst, kommer ihåg rubriken: Religion och kön. Förhoppningsvis förtäljer föreläsningen vad det är jag behöver veta.
En sak som jag faktiskt minns är att en del feminister har klagat över att kristendom, islam och judendom har manliga gudomligheter, Jesus och Gud. Och detta ska i sin tur ha att göra med varför kvinnor har så låg status. Kanske stämmer det till viss del, men inte på det sättet som det klargjordes. I hinduismen vimlar det av kvinnliga gudinnor och kvinnorna i hinduiska samhällen har inte hög status. Det handlar helt enkelt inte om vem som är Gud utan om hur texterna tolkas och av vilka. Samt att samhället spelar en ofantlig roll.
Visst är det lätt att få makten om man utesluter ungefär hälften av befolkningen från maktpositioner?

Inga kommentarer: