onsdag 11 februari 2009

Gud välsigna mitt rum, min mamma och mitt land

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4375111.ab
I denna artikel från Aftonbladet kan man läsa om en kd-politiker som vill att Sveriges statsminister ska be Gud om Sveriges välsignelse i slutet av sina tal. Jag kan ju inte säga att jag litar fullständigt på citering och refering i artikeln men om den skulle vara sanningsenlig och även om den inte är det så har vi där ett hett diskussionsämne.

Vi har religionsfrihet i Sverige så att hon personligen är kristen är helt okej, men problemet är att kyrkan och staten är skillda åt, vi har alltså ingen statsreligion i Sverige. Varför skulle man då tacka Gud, då inte ens staten tydligt har erkänt dennes existens?

Personligen tycker jag att religion ska diskuteras mer inom politiken, men religion ska inte vara en del i hur Sverige som land styrs. Att säga "Gud välsinga Sverige" blir då en direkt koppling mellan religion och politik. På det sättet att landets beslut grundar sig i religiositet. Eftersom vi har religionsfrihet i Sverige får vem som helst tro på Gud men vem som helst får också avstå att tron på denne eller tro på något annat. Att ett lands ledare nämner den kristna Guden gör då att man tillskriver landet en tro, vilket inte stämmer överens vare sig med religionsfriheten eller att vi inte har någon statsreligion.

Men inte att förglömma har vi även yttrandefrihet i Sverige så kd kom gärna med förslag, lite debatt skadar aldrig.



Även DN har skrivit om det: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=882473

Inga kommentarer: