onsdag 4 mars 2009

Sluta ödsla min tid

Jag har en brutal åsikt om att föreläsning innebär tystnad från elevernas sida, man kniper käft. För mig finns inte det som kallas tillfälle för frågor, det är ett undantag. Helst inte idiotiska frågor som man självklart skulle kunna svaret på om man faktiskt läst kurslitteraturen, ödsla inte min tid med det. Jag åker två timmar för att gå på två timmar föreläsning, inte en halvtimmes "fråga Willy om onödiga saker som står i boken och är generaliseringar utan tydliga svar".
Om det nu är något man inte förstår efter föreläsning och efter att faktiskt ha läst anvisad kurslitteratur , då kanske man kan vifta lite med handen och ställa frågan. Men detta gäller inte detaljfrågor utan så kallade förståelsefrågor för att förstå helheten, annars finns det google.

Inga kommentarer: