söndag 10 maj 2009

Av glädje bygger man musik

Jag sitter och förbereder inför morgondagens seminarium. Ämnet är musik inom islam. Jag sitter och läser så kallade fatwa och har inte riktigt koll på vad det egentligen det är jag läser. Det är någons åsikter om musik och hänvisningar till diverse hadither. Men vem är denna någon? Antagligen en imam, men hur många finns det. Alla dessa någon anser ungefär så här:
  • Musik är okej enligt vissa inte andra
  • Med instrument eller utan instrument spelar tydligen stor roll
  • Vid festligheter är det okej (enligt vissa). De partade tydligen i närheten av Mohammed.
  • Musik som innehåller förbjudna ämnen är inte okej, typ sex och festande. 50 cents Candy shop godkänns definitivt inte.
  • Man ska inte stå tillsammans män och kvinnor och lyssna på musik.
  • Vissa anser att musik är okej och går helt på Koranen där det inte står ett smack om att digga är förbjudet.

1 kommentar:

Emma Berglund sa...

Vad har musik med religion att göra, frågar jag mig. Så länge budskapet inte är motsägande till religionen borde de ge blanka fan i musiken.. Eller?
(Spelar melodin roll? Är det vissa toner som är förbjudna? Eller är det bara texten som spelar roll?)