fredag 6 november 2009

Mediebarnen

När jag tittadeDebatt i går insåg jag att debatörerna pratar om helt olika saker. Inte konstigt att de inte förstod varandra. Dels pratades de om:
  • Barn som syns i medier
  • Barns yttrandefrihet och etiska regler
  • Ett antal fall som inte på något sätt hör ihop.

Barn som syns i medier är för mig inget problem, föräldrar som visar bilder på sitt barn i en blogg, på facebook gör inget. Det är inget som barnen tar skada av men självklart ska det vara ett sjysst urval.

Att barn ska få utala sig är för mig en självklarhet. De har lika mycket yttrandefrihet som jag och andra vuxna. I dessa lägen har däremot journalisten/ansvarig utgivare ett stort ansvar, precis som med alla människor som ställer upp i medier. Vanliga människor är vanligtvis inte medietränade och kan därför inte förutse konsekvenser med uttalande och så vidare. Detta gäller även barn. Ett exempel: Om ett barn uttalar sig rasistiskt skulle jag aldrig citera detta eller ta med det i ett journalistiskt sammanhang. Det är å ena sidan barnets åsikt, å andra sidan vet barnet inte vilka konsekvenser ett sådant uttalande kan medföra.

Ett av fallen handlade om en pojke i ett public service program. Jag har inte sett det, så det är svårt att uttala sig. Familjen hade hela tiden sagt att det var okej att visa programmet, men i efterhand ångrade de sig. Eftersom familjen hade grava problem borde produktionsledningen eller ansvariga utgivaren förutsett detta och aldrig visat programmet. Sedan tycker jag att det är bra att belysa de problemen som programmet gör.
Ensam mamma söker är för mig tvivelaktigt. Då handlar det inte om att barnen är med i tv. Utan själva situationen, "nu ska du välja din nya papp", de försätts i.

Inga kommentarer: