onsdag 9 december 2009

Same same but different

Läser du teologi? frågade en man mig på tåget i våras när jag satt och läste min kristendomsbok. Nej jag läser religionsvetenskap, svarade jag.
Några av mammas vänner har undrat om jag ska bli präst eftersom jag läser "något med religion". På något vis har religionsvetenskapen blivit ihopkopplad med prästyrket. När jag såg på Existens förstod jag varför. Eftersom universitet även har pastoralakurser, alltså när man lär sig rent praktiskt att vara präst. Och som programmet i fråga sätter: varför håller inte arbetsgivaren, svenska kyrkan, i dessa kurser?
Jag kan förstå att Svenska kyrkan vill att prästerna har någon form av akademisk utbildning inom religion. Det tycker jag verkar vettigt. Men när det kommer till själva utförandet, då den religiösa övertygelsen "måste" finnas förstår jag inte varför universiteten håller i detta. Eftersom Svenska kyrkan är skild från staten. Dessutom så sa en statlig utredning nej till en svensk imamutbildning. Hur skiljer den sig från svenska kyrkans prästutbildning inom universitet?
Det är oförståeligt. Antingen allt eller inget. Samma sak gäller att böneutrop från minaret är förbjudet men att svenska kyrkans klockor har tillåtelse att ringa. Oväsen som oväsen och religiös utbildning som religiös utbildning.

Inga kommentarer: