torsdag 13 maj 2010

Inga fler "fula fläckar" i Uppsala


I går hoppade en kommunalpolitiker (?) runt på en parkering i Uppsala. Allt för att de hade fått tillåtelse att smälla upp någon form av multisportsarena ute i Gränby, för 650 miljoner kronor.
Är det något att hurra för?
Nu kommer de rödgröna och säger att om de vinner valet så ska det minsann inte byggas i Gränby utan mer centralt. Närmare bestämt är det studenternas som ska utvecklas till någon form av trippelsportsplats. För 800 miljoner kronor.
Med miljö, marknadsföring, busslinjer och så vidare argumenterar politikerna med varandra. Men att någon form av arena ska upp är klart. Kosta vad det kosta vill. Det ska satsas på sporten punkt slut.
Varför? Det finns Fyrishov, det finns Studenternas, det finns UTK och ishallarna. Möjligtvis är de lite slitna men inte skulle det kosta hundra miljoner kronor att renovera lite.
Vi har musikens hus (ukk) och det går ju så himla bra. Eller lärde vi oss inte något av att smälla upp en stor byggnad till stor del bekostad av kommunen.
Förstå hur många idrottslärare kommunala skolorna skulle kunna anställa för 600 miljoner kronor. Lärare med kunskap inom olika idrotter och inte bara innebandy, fotboll och brännboll. Skulle inte det vara att satsa på idrotten? Kanske skulle budgeten också räcka till att sätta upp lite lampor i olika joggingspår.
Men en byggnad ska det bli, där vi kan utöva hockey, fotboll och friidrott, sådant som det absolut inte redan finns platser för.

5 kommentarer:

Emma Berglund sa...

Här hade vi åsikter minnsan!
Jag förstår precis till resonemang, men jag sitter här och funderar över om det kanske inte är en ganska bra idé ändå. En sportstad utan ordentlig arena kommer snart inte att vara en sportstad längre, och då kommer kommunen att gå miste om en ganska stor vinst- en vinst som vi behöver, då skatterna inte räcker till. Jag tror helt enkelt att utbygget är en försäkring för att vi ska få ha kvar Uppsala som en attraktiv sportstad...

Emma Berglund sa...

DITT resonemang, menar jag såklart. Vet inte alls varifrån "till" kom.

Michaela Rosendal sa...

Men vad kommer vinsterna ifrån? Folk som betalar till företag för diverse tjänster när de kommer hit för att titta på en bandyfinal per år? Och hur mycket är dessa vinster.. Jag vill ha bevis, siffror och dokument, då kan jag gå med på att lägga ut 650 miljoner kronor.

Michaela Rosendal sa...

Förresten så planerar jag ett inlägg om Vilks, yttrandefrihet, och kränkning osv. Måste bara klura ut vad jag verkligen tycker och vrida lite på frågeställningen. Undra om du kommer hata mig eller krama sönder mig :P

Emma Berglund sa...

Jag kan ge dig Fyrishovs årsredovisning, så kan du få se att i princip hela vår vinst kommer från människor som på något vis har med sport att göra; Uppsalaflickor, basket, innebandy, you name it!

Och jag ser MYCKET fram emot Vilks-inlägget. Jag tycker även att vi måste diskutera det IRL! Varför har vi inte gjort det ännu..?