onsdag 26 januari 2011

Om Uppdrag granskning - Ikea

Jag sitter på min ikeasoffa, lutar mig mot mina kuddar från Ikea. Lägger upp fötterna på soffbordet, från Ikea. Tittar på Uppdrag granskning på tv:n som står på tv-bänken, från Ikea.
Efter programmet går jag in på SVTs chatt. Tydligen är folk missnöjda. Kamprad har inte gjort något olagligt. Ikea ÄR svenskt oavsett stiftelser och bolag med säte i andra länder. Och reportrarna har ägnat all denna tid åt Kamprad och Ikeas företagsstruktur på grund av avundsjuka.
Kamprad har inte gjort något olagligt. Det säger man även ett flertal gånger i programmet. Att Ikea uppfattas som svenskt och att Kamprad inte får hamna under lupp är väl det som det hela bygger på, att få oss ikeaälskande och kampradvördnande att faktiskt i fråga sätta denna makt. Alltså granskande journalistik - granska makten.
Jantelagen kräver ett eget inlägg, men kritik som går ut på att journalisterna är avundsjuka håller inte. Avundsjuka tar en bara så långt, de har ett annat driv. Sedan måste man få granska utan att man för den delen inte missunnar Kamprad.

2 kommentarer:

Sofia sa...

http://www.bloglovin.com/m/1058257/170312380/a/0/aHR0cCUzQSUyRiUyRnd3dy5zdmVuc2tibGFkZXQuc2UlMkZla29ub21pJTJGaW5kZXgucGhwJTNGYWxpYXMlM0Rpbmd2YXJfa2FtcHJhZF9hbm51X3Jpa2FyZV9hbl9kdV90cm9kZGVfbmFyX2R1X2ludGVfZW5zX2t1bmRlX2ZhbnRpc2VyYV9vbV9odXJfcmlrX2hhbl9hci5odG1s

;)

Sofia sa...

Fan fel länk, här har du den! :)

http://svenskbladet.se/ekonomi/index.php?alias=ingvar_kamprad_annu_rikare_an_du_trodde_nar_du_inte_ens_kunde_fantisera_om_hur_rik_han_ar.html