onsdag 18 maj 2011

"Man ska aldrig höja handen mot en kvinna"

"Man ska aldrig höja handen mot en kvinna"


Så säger en lyssnare som ringer in till Robert Aschbergs program i radio ett. Jag tycker, precis som Aschberg svarar, att man inte ska slå någon människa.

I avsnittet från 12 maj diskuterar författaren själv, Hanna Fridén och lyssnare Pär Ströms bok Sex myter om feminism. Jag har flera åsikter om programmet som i övrigt är bra på många sätt, förutom Ströms tappra försök att göra reklam för både bok och blogg.
Pär Ström och många andra verkar tycka att det är ett problem att så kallade kvinnosaksfrågor har en dominans i samhället. De tar upp många relevanta frågor som måste diskuteras, men det största problemet för Ström och co verkar vara att kvinnosaksfrågor får uppmärksamhet. Dessutom verkar det vara ett otroligt problem för människor att jobba med dessa frågor.
Min följdfråga blir då, hur såg de då ut för de första feministerna? Självklart ska alla frågor vara lika viktiga och jag önskar att alla kunde få samma resurser, men man (haha) måste börja någonstans? Istället för att stjälpa en fråga för att lyfta fram en annan borde väl rimligtvis flera frågor få plats i debatten och ideell verksamhet.
Ett annan sak som är tydligt genom hela programmet är att de stereotypa könsrollerna fortfarande påverkar människor negativt. Det rör både då mannen behandlas illa i frågor då han inte uppfattas som stark och lyssnaren som menar att kvinnor har en inneboende känslighet som mannen saknar.
Det är lätt att säga att vi vill ha jämställdhet, men det krävs drivkraft och handling. Jag vill inte ha ett samhälle där jag bedöms utefter hur andra människor som liknar mig har agerat eller tros ha agerat.

Inga kommentarer: