torsdag 26 januari 2012

Syrlig thaigryta

Apropå ledighet och mysiga saker att göra så tittar det in gäster titt som tätt i nya lägenheten. Och jag är inte den som misstycker. I förrgår bjöd vi två av syskonen på middag samtidigt som de fick agera smakråd eftersom jag är på jakt efter nya glasögon.
I alla fall så lagade jag en variation på en thaigryta som jag och mina tjejkompisar lagade för någon vecka sedan.

Det man behöver är:
Kyckling eller fläskfilé
Kokosmjölk
Buljongtärning
Vitlök
1 Lime
Färsk ingefära
Röd currypasta, cirka en matsked
Chili
Paprika, lök (purjolök eller/och gullök), minimajs, vattenkastanjer, broccoli, morötter eller vad man nu tycker om. Det är inte så noga.


Och så här gör man:
Skär kyckling eller fläskfilé i mindre bitar och bryn i stek/wokpanna. Tillsätt pressad vitlök (jag tog fyra klyftor), riven ingefära, currypastan, och eventuell chili. Låt fräsa ett tag. Lägg i buljongtärning och jag öste på någon deciliter vatten och lät reducera. Sedan häller man på kokosmjölken och har i lime och zest(skalet). Medan man låter det koka ett tag så kan man hacka grönsaker och lökar och vad det nu man tycker om och sedan ha i det med. Låt koka tills grönsakerna fått rätt koncistens, det är ju också en smaksak.
Bara att servera med nudlar, ris eller vad man vill. Jag hade även i några stänk fisksås för sältan.

Inga kommentarer: