torsdag 4 oktober 2012

Det här med Carpe Diem och nuet

Överallt ser jag dessa "shabby chic" bokstäver bokstavera "Carpe Diem", vilket betyder fånga dagen. Vita och slitna står de där orden i bokhyllorna och fotograferade med fina filter på instagram. Själv känner jag mig lika blek och sliten som dessa bokstäver, samtidigt som jag uppmanas att leva i nuet.
Jahapp...

I över ett år har mitt liv varit långt borta från en slentrian vardag. Timanställning, arbetslöshet och nu distansstudier och det sista jag har tänkt på är att fånga någon dag. Istället har jag jagat framtiden och väntat på att det med stora bokstäver snart ska hända.

I jakten på DET har endast en sysselsättning aldrig varit god nog för mig. Oavsett om det har varit en deltidsanställning eller distansstudier. För att jag ska vara nöjd och kunna uppskatta nuet ska almanackan vara fullspäckad, annars är min sysselsättning bara en del av vägen till nuet. Nuet då jag kan sätta upp tavlan med "Carpe Diem" på väggen och känna mig nöjd.

Jag söker jobb som jag ska ha medan jag söker andra jobb. Jag pluggar för att jag ska använda kunskapen till mitt näst, nästa projekt.
Det jag ska göra när nuet närmar sig, då allting faller på plats.

Inga kommentarer: