måndag 3 december 2007

Lägg din framtid i andras händer

Ibland kan verkligen allt vändas upp och ner.

Att göra listan tar upp hela min vardag. Förra veckan var det geografiopponering och naturkunskapsprov på schemat. Först skulle jag rädda alla bengaler från översvämningar. Sedan kände jag mig som en läkare, eller iallafall en läkarstudent. I naturkunskapen läste vi nämligen människokroppen. Samt om histamin som leder till allergier.

Detta förde mig tillbaka till barnsben, där min dröm var att ha husdjur INOMHUS. Då skulle jag göra något åt det, nämligen hitta ett botemedel mot pälsjdjurs allergi. Min mamma har nämligen precis den åkomman. Man kan ju då tänka sig att mitt undermedvetna ville göra mig till läkare. Mitt intresse för djur ville göra mig till veterinär. Min framtid ville inte göra mig till varken läkare eller veterinär. Vad är då mitt riktiga kall?

Dragningskraften just nu är för mig journalistik. Det gör mig inte väldigt peppad att få reda på att intagningssnittet är 18,3 vilket gör att jag måste få MVG i alla ämnen, som jag har kvar.

Detta leder till att jag verkligen måste engagera mig i histamin, cykloner samt derivatans definition. Vilket på lång sikt inte gör mig nytta i letandet efter utbildning, inte just nu i alla fall. Antingen sänks mitt snitt eller så höjs det om jag inte läser mer kurser. Det är helt enkelt ett virrvarr, ett väldigt komplicerat virrvarr. Och jag är oförmögen att påverka. Mitt tankesätt blir egoistiskt och mina åsikter i skolpolitiken är precis de som gynnar mig. Samtidigt kommer inget hinna ändras tills jag kan kalla mig riktig student. För förhoppningsvis kommer jag komma in till hösten 08. Om mina betyg duger. För oavsett hur pepp jag har varit under mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet är det inte jag som påverkar utan alla andra.

Inga kommentarer: