tisdag 2 september 2008

Texter kan beröra

Idag har jag suttit och läst inför ett seminarium som jag har imorgon. Har läst boken Goda Nyheter - Bra journalistik från svenska medier 2005. Det är en samling av de bästa artiklarna från 2005, helt enkelt.
Det var ett reportage som jag verkligen fastnade för. Det är skrivet av frilansjournalisten Marie Branner och heter Sebbe visste att han snart skulle dö. Det handlar om 16 åriga Sebastian som har cancer och hans familj under den sista veckan som han lever. Marie Branner vann bland annat stora journalistpriset 2005 med reportaget om Sebastian. Fotografen Anna von Brömssen belönades med Pressens Bilds Stora Fotopris.
Jag är inte den som är blödig, jag är den som irriterar mig på familjerna i Home Extreme Makeover medan andra gråter, men den här texten gjorde att det vattnades i ögonen på mig. Värd att läsa

Inga kommentarer: