tisdag 12 maj 2009

50-50-vecka nedrans jämställdhetsutopihysteri

UNT har 50-50-vecka (förklaras här). Det innebär att de ska tänka extra mycket på hur väl de skildrar samhället med fördelning på kvinnor och män. Alltså är det inte okej med 50 % kvinnor om dessa förekommer i "kvinnoyrken" för så är inte verkligheten.
Jag vet inte vad jag tycker. Vad ska jag tycka?
Det är alltid bra att undvika klichéer och få olika personer åsikter, det gäller även ålder.
Jag minns när jag skulle göra en klassisk "fråga fem" under min praktik. Det var 20 minusgrader ute och ändå gick jag en extra sväng för att inte endast få 40-åriga män att svara på min fråga (frågan var "hur klär du dig när det är kallt?", typisk praktikantuppdrag). Men för mig var det lika viktigt med ålder som med kön. Om det hade dykt upp några 15-åriga grabbar hade jag tagit med dem och om inga kvinnor hade dykt upp hade jag inte letat under varenda sten för att finna dessa. Det innebär ju en samhällsskildring i sig, alltså att kvinnor är smarta nog att inte gå ut när det är 20 minusgrader ute.

Inga kommentarer: