torsdag 6 december 2007

Uppsalabuss kör järnet

Jag känner mig som en arg pensionär. Klagar men gör sällan eller aldrig något åt saken. Trots att jag endast har tre blogginlägg (4 med det här). Kanske borde jag ta tag i allt som är fel och ställa världen till rätta. Jag är ju trots allt 18 år. pigg, glad och "kry".

Kanske var det precis därför som Uppsalabuss kände ett behov att förpesta min vardag, för tredje gången. Saken är den, jag plingar, väntar, ställer mig vid en dörr. Bussen fortsätter rulla. Jag går fram, påminner snällt busschauffören att göra sitt jobb. Det vill säga stanna där jag plingar för att gå av. Han hummar endast och stannar inte förän två busshållsplatser senare. I går var klockan cirka 22.00 när jag tvingades gå i 20 minuter i mörker, på grund av att han inte kunde sköta sitt jobb.

Som sagt var denna incident den tredje av samma slag. I lördags så åkte jag och min goda vän Ida hem från Gamla Upsala. Vi bestämmer oss att hoppa av två hållplatser innan Centralstation. Delvis för att hon skulle hinna med sin buss och för att jag skulle ha närmre till min cykel. Vi plingar i god tid. Bussen stannar inte. Plingar till nästa busshållplats men bussen fortsätter rulla fram tills ändhållplatsen.

Liknande sak har hänt mig tidigare, fast då stannade inte bussen på cirka fyra kilometer. Vi betalar för att åka buss, busschaufförerna får betalt för att köra och (observera) STANNA! Dessutom har ledningen och säkert kommunen fått den briljanta idéen om att flytta bussarna till kungsgatan och göra tidtabellerna så snåla att bussarna går 10 minuter försent.

Tack Uppsalabuss för att ni stjusar mig till skolan varje dag.

2 kommentarer:

Anonym sa...

den stora frågan ska nu besvaras: kan jag kommentera eller inte? om du får det här har det troligtvis fungerat. PUSS

Anonym sa...

det gick!